Дидактичні матеріали

Фрагмент плану конспекту уроку

Урок перший; Біблійні образи у творі. Майстер і Маргарита на сторінках роману
Мета: перевірити знання тексту; розвивати вміння характеризувати образи твору; виховувати в учнів почуття обов'язку, справедливості, щирість, порядність, доброту, відданість.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет М.Булгакова, плакати до твору, малюнки, ілюстрації до роману, текст твору „Майстер і Маргарита”, магнітофон.
Епіграф:
...На широкому полі словесності російської в СРСР я був одним-єдиним літературним вовком. Мені радили пофарбувати шкуру. Безглузда порада... зі мною і вчинили, як з вовком.
                                            М. Булгаков. З листа до И. Сталіна.
ХІД УРОКУ
І. Активізація пізнавальної діяльності учнів.
Повідомлення учнів.
1.     Хто для нас Булгаков як письменник?
Це письменник надзвичайно простий і водночас складний. Відвертий і таємничий. Веселий і дуже трагічний. А ще — всеохопний, бо вмістив у своїх творах весь наш світ, його добро і зло, нашу історію, біль і тривогу, минуле й майбутнє, падіння і поривання людського духу... Булгаков розвивав філософсько-психологічний напрямок у реалізмі, наслідуючи кращі традиції О.Пушкіна, М.Гоголя, Ф.Достоєвського, Г.Сенкевича, Л.Толстого та ін. Він змалював XX століття як добу апокаліптичну, „час світових катастроф”. У його творах лунає протест проти абсурдного соціального устрою, проти насильства. Булгаков утверджував цінність особистості й сімейного затишку в часи, коли ніхто не зважав на людину. Він ніс людям світло істини. Коли земля поринала в темряву зневіри. А головне — його твори вчать бути внутрішньо вільними, цінувати моральні пріоритети, бути вірними божественному покликанню.
2.     Київ у житті Булгакова.
Письменник народився в Києві. Дитинство і юність його також минули в Києві. Захоплювався класичною літературою й архітектурою, музикою і драматургією. Квартира Булгакових на Андріївському узвозі, 13 стала прообразом будинку Турбіних у романі „Біла гвардія” та п’єсі „Дні Турбіних”. Зараз у цьому домі — меморіальний музей письменника. Особливо Булгаков любив Київ, коли зацвітали каштани. Київ був з Булгаковим завжди, Київ знайшов своє відображення у всіх його романах...
3.     Чому письменник в 30-ті роки розпочав відкритий діалог із владою?
(Зачитується звернення Булгакова до Сталіна (липень 1929р.) з проханням
„изгнать его за пределы СССР”.) Це звернення залишилося без відповіді. Булгакову важко. Москва стала містом його слави і його трагедії. Тут він відчув злет творчого натхнення, але тут його й цькували, поступово нищили як митця. Твори Булгакова перестали друкувати, ставити на сцені. Хтось не подавав руки, хтось боявся зустрічі з ним. Відчайдушним криком людини, якій уже нічого втрачати, став лист „Правительству СССР”, який Булгаков написав 28 березня 1930 р., розпочавши відкритий діалог із владою. Автор опинився в списках неблагонадійних...
4.     Яка головна проблема домінує в тогочасних творах письменника?
Проблема „митець і влада” стає головною в його творах.
5.     До якого жанру ви віднесли б роман „Майстер і Маргарита”?
Роман сатиричний, гротескний, фантастичний, соціальний, психологічний, філософський. Булгаков збагатив російську літературу феноменальним жанром, який теоретики мистецтва досі не можуть визначити.
6.     Основна тема твору — показ духовної деградації суспільства в культурно-історичному контексті, зображення загальної трагедії людини і всього світу, це тема долі. Письменник стверджує, що світ утратив свою духовну сутність, люди забули про Бога, про вічні цінності, а це неминуче веде до трагедії всіх і кожного.
7.     Композиція твору.
„Майстер і Маргарита” — це „роман у романі”. Розділи про життя Москви 30-х років межують з розповідями на біблійні теми. Ще одна особливість композиції роману — принцип контрапункту, тобто поєднання різних, відносно незалежних сюжетних ліній, які розвиваються з різною швидкістю. У побудові роману вбачається вплив Григорія Сковороди, у трактаті якого „Потоп зміїн” викладено концепцію про існування трьох світів: земного, космічного і біблійного, кожен з яких має дві сторони — зовнішню (ту, яку всі бачать) і внутрішню (невидиму). На перший погляд, у Москві все благополучно, люди їдять, п'ють, розважаються, але насправді це суспільство давно хворе. Тому на Землю і приходить диявол в образі звичайного обивателя. Використання мотивів Г. Сковороди допомагає Булгакову усвідомити прихований сенс життя і показати його справжню сутність. Характерною рисою композиції роману є також те, що епічна оповідь поєднується у ньому з ліричними відступами, у яких виявляється авторська позиція. Таємниця композиційної цілісності роману — це нитки, що зв'язують далеке минуле і сьогодення.
8.     Хронологічні рамки роману.
Посланець космічного світу Воланд і його почет з'являються на землі у Москві травневого вечора в середу, а покидають місто разом з Майстром і Маргаритою наприкінці того самого тижня, в ніч із суботи на неділю. Саме цієї неділі вони зустрічаються з Ієшуа і Пілатом, і стає очевидним, що це — день Світлого Христового Воскресіння — Великдень. Істинний фінал настає у пасхальну ніч, коли Майстер і Маргарита дістають прощення.
9.     Назвіть одну з найбільших таємниць твору.                                    Одна з найбільших таємниць роману — біблійний сюжет, який розгортається в уяві Майстра.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
Учитель. Кожна людина, як навчав Христос, повинна пам'ятати про своє високе покликання. Адже вона має розум, душу, здатна розуміти різницю між добром і злом і свідомо зробити свій вибір на користь добра. Добро, закладене в серце людини, має виявлятися у ставленні до інших людей, у її конкретних вчинках. Сьогодні ми продовжимо вивчати роман „Майстер і Маргарита”, за прикладом героїв твору вчитимемося робити людям добро, боротися зі злом. Разом із письменником шукатимемо шлях до Світла, Правди, Гармонії.

Комментариев нет:

Отправить комментарий